Ökoiskola
Ökoiskola
Munkaterv szerinti környezetvédelmi programok
- Rádiós megemlékezések jeles napjainkról
- Zöld híradó faliújság
- Egészségnap
- Földnapi vetélkedő
- Kőbányai rendvédelmi nap
Központi programokon való részvétel
- TeSzedd!
- Fenntarthatósági Témahét
- Európai Szakképzési Hét
- PÉNZ7 - Pénzügyi és Vállalkozói Témahét
- Határtalanul program
- Erasmus+ program
Határtalanul program
2011 óta iskolánk rendszeresen részt vesz a Határtalanul! pályázat „Együttműködés szakképző iskolák között” típusú pályázaton. 2011 óta minden évben sikeresen pályáztunk, sajnos a COVID-19 miatt a 2019-s programunkat nem tudtuk megvalósítani.
A program nem egy kirándulásból áll, hanem két utazásból, ahol egyik alkalommal a külhoni iskola diákjai érkeztek hozzánk, másik alkalommal pedig a mi diákjaink utaztak a külhoni iskolához. Az utazások alkalmával az iskolák szakmai profiljának megfelelően létrehoztunk egy közös terméket, aminek közösségi hasznosulás kritériumának is meg kellett felelni, továbbá szakmai és kulturális programokon veszünk részt.
Az utazásokon összesen 24-24 diák vett részt 3-3 kísérő tanárral. Az adai Műszaki Középiskolával (Délvidék) való együttműködés során diákjaink megismerkedhettek a közös történelmi múlttal, megismerhették a határon túl élő magyarság életét, szokásait. Személyes kapcsolatokat alakíthattak ki, amely lehetőséget adott a hosszú távú együttműködésre is. Utazásainkat már testvériskolai kapcsolat keretében szerveztük, mivel a korábbi utazásaink során a testvériskolai szerződés létrejött iskoláink között. Céljaink között szerepelt a két iskola közötti rendszeres kapcsolattartás, közös sport és kulturális tevékenységek szervezése, a két tantestület közötti kapcsolatrendszer kiépítése mind emberi mind szakmai téren.
Az utazások pozitív hozadéka volt továbbá az is, hogy diákjaink a tényszerű tananyagot átélhették a helyszínen, így élményszerűen szerezhettek ismereteket több tantárgyból is. Szakmai tantárgyakból az elméleti képzés mellett, alkalmuk nyílt a gyakorlati tapasztalat megszerzésére, elmélyítésére, hogy egy biztos, a gyakorlatban is hasznosítható tudás birtokosai lehessenek. Fotópályázatunkkal pedig arra ösztönöztük tanulóinkat, hogy „nyitott szemmel” járjanak a világban, vegyék észre a körülöttük létező dolgokat, a körülöttük zajló eseményeket.
A fővárosi programok szervezése során figyelembe vesszük a testvériskola kérésének megfelelő látnivalók is legyenek a látogatásokkor.
Törekednünk kell arra, hogy a közösen töltött idők után vidéki gyerekeink időben hazaérjenek.
Vendégeink szálláshelyük kiválasztásakor szerepet játszik a jó megközelíthetőség valamint a megfelelő ár. Sajnos diákjaink nagy része az agglomerációból jár iskolánkba, ezért nem igazán vállalják a szállásbiztosítást nemzetközi programok esetén.
A programhoz kapcsolódó értékelő óra kérdőívei és beszélgetései alapján azt tapasztaljuk, hogy sokat változik tanulóink szemlélete a külhoni magyarság megítélésében.
- 09. 24. Papp Péter
Beszámoló az Erasmus + EuroInvet című projektről
A projektben 4 ország 1-1 középiskolája vesz részt!
Projektünk célja, egy jó gyakorlat elsajátítása, amely segíthet a természettudományi kompetenciák fejlesztésében.
Az utazások 4 fő kolléga és 12 fő tanuló vett részt
Általánosságban is elmondható, hogy a középiskolai korosztálynak nem kedvelt tanulási területe a természettudomány. Olyan gyakorlatot szeretnénk mi is elsajátítani a projekt során, amelyet itthon alkalmazva nagyobb kedvet hoz majd akár a kémiai, fizikai, biológiai és a matematikai oktatásunk területén is. A természettudományi kompetenciák mellett egy határon túli utazás sok egyéb készséget és képességet is fejleszt mindannyiunkban. Természetesen az első, amit egy nemzetközi projekt mindenképp adhat az az idegen nyelvi kompetencia fejlődése.
- szeptember elején indult, akkor vette fel velünk a koordinátor, szlovák iskola a kapcsolatot. Mindhárom partnerintézmény látogatásán már túl vagyunk.
Pozsonyban töltött egy hét előkészítése már hetekkel, hónapokkal előbb megkezdődött. A tanárok és a diákok Zoom nevű videókonferencia alkalmazásával megismerkedtek egymással, konzultáltak a programok szervezéséről, lebonyolításáról.
A fogadó intézmény szervezői nagyon alapos munkát végeztek, figyelmük minden apró részletre kiterjedt.
A heti program feszes időbeosztású volt, de érdekes, változatos foglalkozásokon vettünk részt.
A projekt feladat egy a diákok által forgatott hírdóban elhangzott bűncselekményt kellett felderítése volt. A nyomozáshoz nemzetközi nyomozócsoportok alakultak, amelyben minden országból 1-1 tanuló volt delegálva, így kooperatív munkával nyomoztak.A nyomozás során kémiai, fizikai és biológiai kérdésekkel találkoztak, amelyek együttesen kellet megoldaniuk.
A feladatokhoz kapcsolódóan ellátogattunk a szlovák Állami Tisztiorvosi Intézet laboratóriumába valamint a pozsonyi egyetem biológiai tanszék egy laboratóriumába is. Az utóbbi helyen abszolút gyakorlati oldalról kaptunk kiegészítő, plusz információkat – amelyeket a projekt munka feladat kidolgozásánál, megvalósításánál használni kellett.
A feladat kivitelezése során, valamint a végeredményt egy prezentáció készítésével kellett megoldani, amelyet egymásnak bemutatva állapították meg mi is történhetett! Természetesen a projekt feladat mellett sok közös programot is szervezett a fogadóintézmény, amelyet a diákok nagyon élveztek (városnézés, bowling, lézer-lövészet).
A második utazás ebben az évben csehországi Pardubicébe volt.
A város elismert vegyipari és rendészeti szakmai képzéssel foglalkozó iskolája fogadott minket színvonalas szakmai programmal. A pályázat alaptematikája a bűncselekményen alapuló nyomozás, amit az iskola jellegéből kifolyólag tökéletes tartalommal tudott feltölteni.
Egy szituációs játékkal bemutatott bűncselekményt kellett kinyomozni a nyomok felderítésétől kezdődően, a bizonyítékok begyűjtésén és vizsgálatán keresztül egészen a kihallgatásokig. Így egy teljes szimulációt kaphattunk, hogyan történik a valóságban a nyomozói munka. Az iskola rendelkezik saját bűnügyi helyszín szobával, ahol az első nap, a bűneset felvázolása után a csoportoknak kellet begyűjteni a nyomokat, amiket később elemezhettek.
A csoportbeosztás az előző utazás során bevált módszerrel történt, ez biztosította, hogy a különböző nemzetből érkező diákok megismerhessék egymást és megtanuljanak együttműködni.
A bizonyítékokat mind biológia, mind kémiai, mind pedig fizikai jellemzőket vizsgáltak, kitérve minden természettudományos területre. Ezen kívül kihallgatásokat is kellett végezni a szemtanúkkal, ami pedig a kommunikációs készségeket helyezte előtérbe.
A vizsgálatok kitértek az ujjlenyomat vételre, láblenyomat elemzésre, hajszálvizsgálatra, talált vegyület kémiai elemzésére. Az eredményeket összevetettük a szemtanúk beszámolóival, így alakult ki, hogy a felvázolt bűnesetben ki lehet a gyilkos. Az iskolai munka mellet rengeteg egyéb programot biztosított a szervező csapat. A vasárnapi jégtörő programok és a szombati lezáró események jó keretet adtak a tapasztalatcseréhez. A hét közben is minden nap közös vacsorán vettünk részt, izgalmas szabadidős programokat szerveztek, pl: laser-lövészet, szakmai kirándulás a régió rendőrfőkapitányságára.
A résztvevők nyelvi kompetenciája határozottan fejlődött, a hét elején még bátortalanabbak is sokkal magabiztosabbakká váltak a hét végére. Kifejezőkészségük ugrásszerűen nőtt. Együttműködő készségük, szociális kompetenciájuk, vitakészségük, érvelési stílusuk a közösen végzett munka sokat csiszolódott, fejlődött. Ezen kívül rengeteget érzékenyítették egymást a különböző kultúrák elfogadására és megismerésére.
A padovai programok természettudományos programjai sok közös elemet tartalmaztak a korábbiakkal.
A csapatoknak minden országból bemutatkozó ppt-kel kellett készülnie, melyet az érkezés utáni második napon mutattak be. Ezután vegyes csapatokat alakítottak és megalkották a csapatnevüket, majd mindenki saját logót tervezett. A bűntényről híradós bejelentkezés során értesültünk:egy múzeumból elloptak egy híres festményt. A gyanúsítottakat személyesen is megismerhettük és lehetőség volt a személyes kihallgatásukra is. Később egy kirándulás alkalmával a festményt egy képtárban, a valóságban is megnézhettük.
A nyomozás során a vegyes összetételű csapatok festékelemzést végeztek kémiai módszerekkel, később spektrofotométerrel és ezzel párhuzamosan infravörös spektroszkópiával is.
Az iskola rendkívül jól felszerelt laboratóriumaiban lehetőségünk volt DNS-vizsgálatra és a gyanúsított hajszál vastagságának fény diffrakcióval történő beazonosítására is.
A tettes testmagaságára matematikai számításokkal következtettünk.
A tudományos programokat izgalmas szabadidős programokkal fűszerezték. Voltunk kalandparkban, városismereti vetélkedőn, múzeumban. Közös ebédeken, vacsorákon vettünk rész, ami nagyon jól összekovácsolta a különböző nemzetiségű diákokat. A programjaink csúcspontja azonban az volt, mikor vonattal átutaztunk Velencébe. Mindannyian egyetértetünk abban, hogy szívesen maradtunk volna még.
Bp. 2020. 03. 14.
Váncsáné Debreceni Katalin – Szeghy Ferenc – Kasszán Zsuzsanna
- NOÉ Állatotthon
- Rex Kutyaotthon
- Árvácska Állatmenhely
- Magyar Vöröskereszt Ifjúsági Szervezete
- Budapest Főváros II. ker. Önkormányzat Család – és Gyermekjóléti Központ
- Máltai Szeretetszolgálat
- Budapesti Polgárőr Szövetség
- Országos Polgárőr Szövetség
- Fővárosi rendőrkapitányság
- Pest megyei rendőrkapitányság